maandag 26 juli 2010

#4 Lowlands Luistertips (deel 1)

Het muziekprogramma van Lowlands 2010 is compleet. Sinds gisteren. Het is weer een prachtig onoverzichtelijk programma geworden, met dank aan de notoir user unfriendly Lowlands website. En zoals elk jaar klaagt menigeen over het gebrek aan grote en bekende namen. Minstens net zoveel mensen zeiken de klagers op hun beurt weer af, door hen eraan te herinneren dat je niet naar Lowlands gaat voor de grote namen. En zo is het! Als je grote en bekende bands en artiesten wil zien, dan ga je naar Werchter (zie mijn vorige blog!) of naar een concert in de Arena. Naar Lowlands ga je voor het waanzinnige aanbod van muziek uit alle genres en voor de bios met een nergens anders vertoonde sfeer - massaal juichen bij het laatste duel in Once Upon a Time in the West als Harmonica (Charles Bronson) zijn gezworen vijand Frank (Henry Fonda) neerknalt! En natuurlijk voor het fantastische feest dat gevierd wordt. Nederland op z'n allerbest.

Maar natuurlijk is het jammer dat The Strokes niet van de partij zijn.. En The Chemical Brothers.. En...

Goed, desondanks is het aanbod wederom waanzinning. Daarom bij deze alvast vijf inluistertips voor de komende weken.

Tip 1: Broken Bells > Vrienden hebben me op deze Amerikaanse band gewezen. Dat was pas een week of twee geleden, maar ik ben al om. De band is nog geen jaar geleden opgericht. De zanger-gitarist James Mercer is afkomstig van The Shins, een band waarvan ikzelf alleen de naam ken. Het geluid van Broken Bells doet me denken aan de Gorillaz, een heel klein beetje aan Calexico en The Strokes en aan nog iets maar ik heb nog steeds niet bedacht wat. Volgens mij een band van vroeger. Jaren 1970 ofzo. In ieder geval: stoer geluid! Op hun eerste en enige album tot nu toe, ook Broken Bells, staan geen slechte nummers en veel heel goede. Check bijvoorbeeld The High Road en The Ghost Inside.

Tip 2: Delphic > Deze tip zal de oplettende lezer niet verrassen. Ik heb Delphic in mijn vorige blog tenslotte op nummer 3 gezet van beste optredens op Rock Werchter dit jaar. Hun CD Acolyte bevat optimale rockband-dance. Maar veel meer dance dan rock: stilstaan is geen optie. Echter niet van dat ophitserige gedoe. Prima thuis te beluisteren en live ronduit top. Delphic is na pas één album in thuisland Groot-Britannië aan het doorbreken. Ga inluisteren zou ik zeggen en dan bij zijn in één van de LL-tenten.

Tip 3: Caribou > Een Canadeze één-mans-fractie, maar live met band inclusief gitaar en drums. Zit in de hoek van de electronica en dan de psychedelische kant op. Interessant hoe dat live zal uitpakken. Op YouTube ziet het er goed uit. Ook de lichtshow is gaaf. Ik ben er zeker bij. CD Swim (april 2010) is de plaat om te downloaden. Ik heb al ergens gelezen: de zomerplaat van dit jaar!

Tip 4: Holy Fuck > Ook al electronica uit Canada! Waar ik Caribou pas net heb ontdekt, volg ik Holy Fuck al een paar jaar. Op 2008 stonden ze ook op LL. Toen op het allerkleinste podium aan het water achter de Alpha-tent. Dit jaar zullen ze vast gepromoveerd worden naar een grotere tent. Ik luister vooral veel naar hun CD LP. Super LP, kan ik wel zeggen. Dat was het tweede album, het derde heet Latin en is dit jaar uitgekomen. Experimentele dance die goed in het gehoor ligt. Ben benieuwd naar hun live optreden.

Tip 5: The National > Twijfelde bij deze laatste tip voor nu tussen Air en The National, maar het is de laatste geworden. Waarom? Ten eerste, er behoort momenteel in elk muzieklijstje minimaal één band uit Brooklyn te staan. Ten tweede, CD Boxer uit 2007 - de enige van hun 5 CD's die ik ken - is verrekte goed. Ten derde, ze maken heerlijke schemerachtige (dus geen donkere) rockmuziek. En de ervaring heeft geleerd dat dit soort bands nog wel eens tot de absolute hoogtepunten van het festival behoren. Denk aan bands als Elbow (2008), Sigur Rós (2008) of Calexico (2009). Hun nieuwste album High Violet moet ik nog luisteren. Ga ik nu meteen downloaden.

Veel plezier met inluisteren en ik hoop je op Lowlands te zien!

2 opmerkingen:

  1. Goede tips, was zelf ook al een beetje bezig geweest. Mij viel Ben Klock op (heb zelf album Memo 01). Maar dan vooral voor de kleine uurtjes...
    Give it a try!

    Ohw en voor ik het vergeet: kwam heel toevallig bij Au revoir Simone, album: Night light. Luistert ook makkelijk weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hé Tom,

    tnx! Ook voor jouw tegentips.

    Ben Klock en Au revoir Simone dus.. Klopt het dat die niet op Lowlands staan? Meer algemene luistertips begrijp ik?

    Ciao, Chris

    BeantwoordenVerwijderen