donderdag 5 augustus 2010

#5 Lowlands Luistertips (deel 2)

Met nog twee weken te gaan voor Lowlands 2010 begint, is het tijd voor mijn volgende - en laatste - vijf luistertips. Ik moet zeggen: waar ik de vorige vijf zo uit mijn mouw schudde, is dat nu niet het geval. Ik heb me meer moeten verdiepen om tot deze vijf te komen. Ook is het blokkenschema inmiddels bekend. Dan is het uitkijken geblazen dat je smaak niet mede bepaald wordt door wat je dadelijk wel en niet live denkt te gaan zien. Een en ander enigszins overziend heb ik overigens de indruk dat het programma sterk bezet, avant-gardistisch en gevarieerd is. Zoals vorige keer aangestipt zijn de grote namen zelfs voor Lowlands-begrippen opvallend afwezig. Dit is zowel een zegen als een tekort, wat mij betreft vooral het eerste. Genoeg gezwets, dit zijn ze:

Tip 1: Marcel Dettmann b2b Ben Klock > Geweldige ontdekking gedaan de afgelopen week! Toen Tom als reactie op mijn vorige blog Ben Klock als tegentip naar voren schoof, wist ik niet eens wie dat was. Ik kon de act zelfs niet terugvinden in het Lowlands-programma. Inmiddels weet ik beter. Dettmann & Klock zijn Berlijnse techno-goden. Ze worden als resident dj's maandelijks aanbeden in Berghain, de technotempel van Berlijn en volgens een recent artikel in NRC Next de beroemdste club ter wereld. Ik ben nog niet zo lang een technoliefhebber, maar het moet gek lopen willen Dettmann & Klock mij op de vrijdag niet tot kwart voor vijf 's ochtends van mijn luchtbed weghouden. Deze fantastische set heeft me daarvan overtuigd. In het Next-artikel verklaarde Klock het liefst pas vanaf zes uur 's ochtends op te treden. Dan heeft de gekte toegeslagen en "is het publiek bereid mee te gaan in alles wat ik draai". Hopelijk is dat op Lowlands al een paar uurtjes eerder het geval!

Tip 2: LCD Soundsytem > Na Delphic weer een bekende uit mijn Rock Werchter live top 10. Was Delphic de nummer drie, de New Yorkse kwaliteitsdance act van James Murphy werd zesde. En dat terwijl LCD Soundsystem op Werchter mijn verwachtingen niet eens helemaal waarmaakte. Op CD vind ik LCD onwaarschijnlijk goed. De muziek is experimenteel maar catchy en intelligent maar dansbaar. Nummers als Daft Punk Is Playing At My House, Yeah en North American Scum zijn moderne klassiekers. Ondanks de sterk bezette zaterdagavond hoop ik LCD voor de tweede keer in korte tijd live te zien. En voor het laatst waarschijnlijk, want Murphy heeft aangekondigd er dit jaar mee te stoppen. Komt dat zien dus!

Tip 3: Placebo > Wat een lekkere rockband dit. Hun hoge freak-gehalte ten spijt, is dit opzweepmuziek van de eerste orde. Toen ik Placebo vorig jaar op Pinkpop live zag - als vervanger van Depeche Mode - was ik onder de indruk. Ik begon het concert ergens achteraan op het veld, maar stond tegen het einde redelijk vooraan te springen tussen de vele vreugdevuren die waren aangestoken door het publiek. Mooie sfeer! Meds vind ik in ieder geval een topalbum, maar hun nieuwste CD Battle For The Sun is ook lang niet gek. Zondag als bijna-afsluiter vlak voor Queens of the Stone Age.

Tip 4: Bloody Beetroots Death Crew 77 > Onder het mom 'beter goed gejat dan slecht bedacht' heeft dit Italiaanse electronica-duo met Romborama een heftige eerste CD uitgebracht. En van wie is het beter jatten dan van Justice? Als Justice zelf niet van de partij is, mag er altijd wel een kloon opstaan die met de eer strijkt. Zolang wij maar een feestje kunnen bouwen. Met de vette überbombast van de Bloedige Rode Bieten moet dat zeker gaan lukken. Zou het er zaterdag 19.30 uur aan toe gaan als op die memorabele avond in juli 2008?

Tip 5: Mumford & Sons > Geen gemakkelijke keuze, want er staat nog wel meer moois op Lowlands. Maar Mumford & Sons heeft het bij het inluisteren voorlopig nipt gewonnen van onder andere The Gaslight Anthem. Waarom Mumford? Dit is typisch weer zo'n band die wel eens hoge ogen kan gooien tussen alle dance en gitaarrock. De folk rock van de zeer muzikale Engelsen ligt lekker in het gehoor. Tenminste vormen ze een welkome afwisseling, maar wellicht wordt dit op de zaterdagmiddag een hoogtepunt. Debuutalbum Sigh No More doet het in ieder geval goed bij mij en vele anderen.

Mocht je tips voor mij hebben, mail ze of zet ze hieronder in een reactie. Dank voor lezen van mijn tips in ieder geval!

4 opmerkingen:

  1. Leuk om te lezen (je had mijn blog ook gelezen, dus... :-). Justice (by the way) vond ik ook erg vet (gemist op LL, wel op Pinkpop gezien). Bloody beetroots ook gemist op Werchter. Herkansing misschien. En Broken Bells staat bij mij ook nog steeds op de lijst, als één van de weinige bands in de Alpha. Haha, The National tippen veel mensen, maar ik moet er nog wat aan wennen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke tips Chris, maar voor mij is geen lijst compleet zonder Shameboy! Oi oi oi!
    Alleen staan spelen die ongeveer gelijk met LCD Soundsystem... Beetje lastig, maar dat hoort erbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hé Rinke! Tnx! Was mooi hè, Lowlands 2010!?

    Heb je Shameboy uiteindelijk gezien? Vast niet.. Zo ja, wat vond je ervan? LCD was wel goed hè? Ik heb zelf uiteindelijk veel van mijn luistertips niet gezien.. Maar ja, dat is Lowlands: je mist altijd meer dan dat je ziet.

    Altijd nog beter dan Lowlands helemaal missen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tnx voor je reactie. Jouw blog inderdaad gelezen. Heb de Beetroots ook gemist op Werchter: stonden tegenover Muse! Maar ik weet het nog niet hoor met die Beetroots. Je moet er zin in hebben, kan ook tegenvallen. The National moet ik ook nog zien. Andere kandidaten voor het sferische hoogtepunt zijn Mumford, the XX en Yeasayer.

    Had je Delphic gezien op Werchter? Dat is wel echt een vette aanrader!

    BeantwoordenVerwijderen