zondag 1 mei 2011

#9 Verwachtingen

Sinds twee weken, nog niet eens, ben ik teruggekeerd van een reis van bijna vier maanden. Even weg van werk, weg van alles, samen met mijn verloofde. En nu weer terug. Sommige mensen vragen me: "Moet je weer wennen?" Of: "Wel weer anders zeker?" En inderdaad ik moet weer wennen. En ja, het is anders. Het tempo ligt hier veel hoger. Mensen hebben ook een stuk meer stress dan de mensen die wij tijdens onze reis om ons heen hadden. Dat zie je vooral in het verkeer. De verbeten gezichten. Maar het vervelendste vind ik de verwachtingen.

Over een paar maanden ga ik trouwen. Ik heb mijn vriendin puur uit liefde ten huwelijk gevraagd. Noem me naïef, maar ik had er geen benul van wat daar bij komt kijken. Ik dacht dat dat in deze niet-traditionele tijden gewoon een leuk feestje behelsde. Maar vooral bij vrouwen werkt dat anders, zo heb ik ontdekt.

En dan heb ik het nog niet eens over mijn aanstaande. Ondanks een enkel meningsverschil, wat onvermijdelijk onbegrip en het nodige afstemmen met elkaar (com-mu-ni-ce-ren), komen we er goed uit. Maar wat maken anderen mensen het ons soms lastig! Onzekerheden, angsten, opgekropte onvrede: er wordt hier en daar schaamteloos uiting aan gegeven. En het is andermans schuld, natuurlijk. Onze schuld in dit geval. Zo ben ik "het licht in mijn ogen niet waard" vanwege het niet uitnodigen van het vriendje van een vriendin van mijn toekomstige vrouw voor mijn vrijgezellenfeestje.. Ik dacht dat zoiets hysterisch alleen voor kon komen in Amerikaanse tienerprogramma's (My Super Sweet Sixteen, dat soort werk).

Wat mensen allemaal niet van je verwachten. Daar komt het eigenlijk op neer. Je doet je best in het leven, maar het is niet snel genoeg. Dat geldt op velerlei vlak, maar bovenal rond een bruiloft kun je het niet goed doen. Zo blijkt. Dat zegt natuurlijk meer over al die ontevreden mensen dan over ons. We zijn populair! Iedereen wil erbij zijn! Maar van mij hoeft dat niet zo. Ik hou het graag klein en intiem, voor zover mogelijk. Met een klein beetje diepgang graag.

Goed we zullen het ermee moeten doen. De verwachtingen zullen niet worden ingelost. Maar maak geen fout, een leuk feestje gaat het worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten